Unge

Psykolog Malene Sundorph

Unge

Jeg får ofte henvendelser fra forældre til unge, der går på de sidste klassetrin i folkeskolen, eller som går i gymnasiet eller på andre ungdomsuddannelser. Jeg har gennem årerne været så heldig at arbejde med unge fra en hel del skoler og gymnasier, og jeg har selv som forældre haft mine børn gennem folkeskolen, skoleskift, efterskole og i gymnasiet. Samlet set er jeg derfor forholdsvis ajour med de krav og udfordringer, der kan være forbundet med forskellige tidspunkter i et ungdomsliv.

 

Hvad har unge brug for at tale med mig om?

De unge kommer fx til mig grundet angst, stress eller vanskeligheder ved at håndtere forventninger eller skolelivet. Det kan også handle om mistrivsel, sociale udfordringer, ensomhed eller forskellige svære forhold i familien. De seneste år har jeg også talt med en del unge, hvor neurodiversitet (ADHD/ADD og autisme) har været medvirkende til, at de har kontaktet mig.

 

Selve samtalen

Selve samtalen foregår i en ret uformel ramme, og selv om nogle forinden kan tænke, at en time er lang tid, går timen stærkt. Når jeg taler med unge (og i mine samtaler generelt), skriver jeg altid noter på en planche ved siden af os. Det giver overblik, gør samtalen konkret, og det bliver en fælles planche, som vi sammen kan bruge til arbejdet med det, vi taler om. Jeg foretrækker selv denne fælles arbejdsform, fremfor at jeg skriver noget på en blok eller computer til mig selv undervejs.  Mange tager et foto af planchen, når de går, så de også selv har stikordene og fokuspunkterne med sig.

 

Forældre på sidelinjen af forløbet

Når jeg har samtaleforløb med unge, aftaler jeg altid med dem og forældrene, om og hvordan forældrene fra sidelinjen kan være del af forløbet. Af og til kommer vi undervejs til at tale om ting, den unge skal øve sig i eller har brug for sine forældres støtte til, og derfor kan det være hensigtsmæssigt, at forældrene får en vis information om dette. Dette kræver den unges accept, og den får jeg dog stort set altid, når jeg forklarer, hvordan det støtter det fokus, vi har i forløbet. Samtidig er det typisk kun en mindre, specifik del af samtalen, det giver mening af opdatere forældrene på. Efter hver enkelt samtale drøfter jeg med den unge, om der er noget, det er væsentligt at formidle videre.

Samtidigt kan I som forældre også have forslag til emner, som I ønsker, at vi skal vende i samtalen. Her foretrækker jeg, at I giver jeres unge menneske en note med til samtalen. Det kan være skrevet på telefonen som et par punkter, I gerne vil have, at vi taler om. På den måde er kommunikationen transparent, og den unge får ansvaret for at bringe jeres input frem. Den unge behøver ikke være enig i de punkter, I skriver, men jeres perspektiv er alligevel et vigtigt bidrag.

Her kan du snart læse mere om mine forløb med unge.

Psykolog Lyngby Lokale Malene

Kontakt psykolog Malene Sundorph

Hvis du har brug for hjælp, er du velkommen til at tage kontakt til mig

Psykolog Malene Sundorph
Lyngby Hovedgade 27-29, 4. sal
2800 Kgs. Lyngby

Mobil: 22 12 83 89
E-mail: